TENNIS TEACHING GBA (ST)


Hier vind je de kernbegrippen van de TENNIS TEACHING GBA methode




Visie achter de GBA methode

Vanuit ieders persoonlijke spelbeleving wordt een strategie bepaalt en daaropvolgend ook de tactiek om je tegenstander te bekampen. Dit noemt men ook het 'wedstrijdplan'.

Elk punt wordt vertaald naar een shot-situatie (dé tool van de GBA methode). Deze bestaat uit een context en respons. Ook de respons bestaat uit een aantal elementen bv. je tactische intentie en concreter de shot-intentie.

Uiteindelijk wordt je aandacht gericht naar een shot-keuze met de bijbehorende balkwaliteiten.

Je antwoord of respons is steeds effectief en efficiënt door een persoonlijke invulling die streeft naar een optimale output.

De technische, mentale en conditionele vaardigheden om te ontwikkelen worden dan ook gekozen ifv de shot-keuze die nodig is om een optimale uitvoering te bekomen. Een herhaalbare optimale output bekomen we slechts als alle nodige vaardigheden onder de knie krijgen. Al deze puzzelstukjes worden behandeld en aangeboden! Dit noemen we een HOLLISTICH of TOTAAL-benadering.

Deze vaardigheden situeren zich in de volgende DOMEINEN:

Emotioneel - Mentaal (goed/slecht vs juist/fout)

Tactisch - Technisch (shotkeuze vs biomechanica)

Conditioneel (handeling met ritme en in balans)

- Voeding - Ontspanning (energie input vs energie output)



Welke spelsituaties kennen we?

1. Het beginspel (start)

Een punt ‘start’ steeds met een opslag en terugslag volgt als er geen dubbele fout wordt geslagen.

Opslag - Terugslag

2. Het achterveldspel (rally)

Met een 'rally' wordt het achterveldspel uitgevochten.

Baseline - Baseline

3. Het transferspel (approach)

Een ‘approach’ naar het net ondernemen na het aanpakken van een te kort gespeelde shot van de tegenstander en het tegenspel verwerken op weg naar het net is onderdeel van het transferspel.

Opkomen – Tegenspel

4. Het voorveldspel (volley)

Met een ‘volley’ wordt uiteindelijk bij het netspel voor het punt gegaan, maar deze kans om te scoren ziet men dikwijls verijdeld door het tegenspel van de tegenstander bv. met een lob of passing.

Netspel - Tegenspel





Wat is een shot-situatie?

Een SHOT-SITUATIE is de kern van het GBA concept!
Een shot-situatie bestaat uit 2 blokken met verschillende 'elementen'.

Een 'context' of 'uitdaging' en een 'respons' of 'antwoord'.

Het aantal elementen van de context en de respons verschilt voor een starter, recreant, gevorderde en elitespeler!

Hoe hoger het speelniveau hoe meer elementen er worden gebruikt (==> gezien in de context) om de optimale respons te kiezen

bv. Een shotsituatie met de 'elementen' voor een gevorderde:

1. De context

a. de locatie van de tegenstander

b. de aankomende bal (de balkwaliteiten)

c. de relatieve moeilijkheidsgraad (persoonsgebonden gevoel)

2. De respons

a. shot-intentie (neu,opb,aanv,appr,coun,sco)

b. shot-keuze (F,B,Sm,Bsli,FV,Bdrop,...)

c. de vertrekkende bal (= 5 balkwaliteiten)

d. herplaats-locatie



Tactische-intenties

1. Neutraliseren (Stay in the point)

Hoofdbedoeling is om jouw respons te doen lukken!

===>zodat je in de balwisseling blijft en het punt niet direct verliest!

De context is dermate moeilijk (zware tijd -en/of ruimtenood) dat je enkel kunt kiezen voor de intentie neutraliseren of je uit weinig of geen goede shot-keuzes kan kiezen.

vb. Je tegenstander beantwoordt jouw trage half diepe shot (= gemakkelijke uitdaging) met een strakke bal diep in de hoek naar je backhand en komt op naar het net.

Een goede shot-keuze om deze moeilijke uitdaging aan te gaan is een hoge bal met voldoende spin over de netspeler (lob), cross (diagonaal) in het centrum van het achterveld te slaan.

2. Initiatief nemen (Take control or initiative)

Hoofdbedoeling is het afdwingen (breng je tg in zware tijd -en/of ruimtenood) van een ZWAKKE respons = MISLUKTE respons!

===> zodat je met je volgende shot-keuze een kans afdwingt om te kunnen scoren!

3. Scoren (Take the point)

Hoofdbedoeling is het afdwingen van een FOUTE respons!

===>zodat je punt wint!

Tegenstander kan niet aan de bal geraken of slaat deze mis betekent hier maw het punt winnen!



Shot-intenties

Tactische intenties zijn prima om een structuur aan te reiken maar te algemeen om in de praktijk de vele nuances te onderscheiden. Een verfijning en dus concreter wordt het door deze intenties te vertalen naar shot-intenties.

‘Neutraliseren’ ==> Neutraliseren en Counteren

‘Initiatief nemen' ==> Opbouwen - Aanvallen - Approach

‘Scoren' ==> Scoren en Counteren



De shot-keuze

De shot-keuze is de laatste stap voor de uitvoering. Sla ik aanvallend met een backhand langs de lijn of draai ik naar mijn forehand en speel ik een inside-in om te scoren? Er zijn legio keuzes ...

  • forehand x
  • forehand ll
  • backhand slice
  • backhand drive-volley
  • smash
  • forehanddrop


Welke progressies doorloopt de GBA methodiek?


SPEL-TACTISCHE FASEN

  • Fase 1: ‘Lukken’ en ‘Lukken in beweging’
  • Fase 2: ‘Lukken’ en ‘Doen mislukken’
  • Fase 3: ‘Lukken’, ‘Doen mislukken’ en ‘Scoren’




Uit welke balkwaliteiten bestaat een shot?

Een shot bestaat uit 5 balkwaliteiten:
(voor een uitgebreid artikel 'SARAH' –> klik hier)

1. een bepaald balgedrag:

- vaart of snelheid; lage, matige of hoge snelheid
- hoeveel effect;
weinig, matig of veel spin
- type effect;
topspin, backspin, slice of combinatie

2. een bepaald baltraject:

- lengte; kort, halfcourt of diep
- richting;
pare zijde, centraal of onpare zijde
- hoogte;
strak, in boogvorm, lob (hoge boog



Shot-functies?

Shotfuncties gebruik ik als een tool om de tactische uitvoering te visualiseren met een set van balkwaliteiten ifv de mogelijkheden van de speler(ster) en de context van de shotsituatie.

ROTATION - POWER - PACE - PRECISION

Een shot-functie is dus een combinatie van de balkwaliteiten. Elke shot wordt bepaald door alle kwaliteiten, wel kan één of meerdere van die kwaliteiten belangrijker of doorslaggevender zijn voor je shot-keuze.

Aan elke shot-intentie hangt een dominante shot-functie vast.

  • Neutraliseren ==> ROTATION
  • Counteren (Neu) ==> ROTATION
  • Opbouwen ==> POWER=VAART
  • Aanvallen ==> PACE=TEMPO
  • Approach ==> PRECISION
  • Scoren ==> PRECISION
  • Counteren (Sco) ==> PRECISION



Shot-intentieShot-functies RICHTINGLENGTEVAART SPINHOOGTE
NEUTRALISEREN
ROTATIE
...
+
...
+++
++
OPBOUWEN
POWER
+
++
+++
...
...
APPROACH
PRECISIE
++
+++
...
+
...
COUNTEREN (neutraliseren)
ROTATIE
...
+
...
+++
++
COUNTEREN (scoren)
PRECISIE
+++
...
+
...
++
AANVALLEN
PACE
+++
...
++
+
...
SCOREN
PRECISIE
+++
++
+
...
...




Van Game Based Approach naar Teaching Tennis

Hallo!

Laat maar weten wat je van deze pagina vindt!
Schrijf gerust jouw mening ;-)

SideBar


Hollistische benadering (=alle domeinen)

Emotioneel - Mentaal (goed/slecht vs juist/fout)


Tactisch - Technisch (shotkeuze vs biomechanica)


Conditioneel (handelingen met ritme en in balans)


- Voeding - Beweging (energie input vs energie output)

GBA-methode

De beste online informatiebron voor trainers mbt situatietraining kan je vinden op:

ACE COACH

ACE COACH

KERNBEGRIPPEN

(Voor meer uitleg klik op de linken)

SPEL-SITUATIES

  1. Opslag
  2. Terugslag
  3. Baseline
  4. Approach & tegenspel
  5. Netspel & tegenspel

SHOT-SITUATIES

PROGRESSIE IN GBA

TACTISCHE-INTENTIES

SHOT-INTENTIES

BALKWALITEITEN

SHOT-KEUZE

SHOT-FUNCTIES