TENNIS TEACHING GBA (ST)


Hier vind je de SHOTSITUATIE verder uitgewerkt 


Shot Situaties (de context) en Shot Intenties

De context is ROOD
= WEL onder ZWARE tijd- en/of ruimtedruk
RESPONS
Sla Neutraliserend - Take the Pressure Off


HOOFDBEDOELING is om (jouw respons) te doen LUKKEN!

===>zodat jij de balwisseling verder kunt spelen!

De context is dermate moeilijk te verwerken ( = hoge tijd- en/of ruimtenood) dat je gedwongen wordt te kiezen voor een "neutraliserende shot-intentie".

De tegenstander dwingt jou om voor een noodoplossing te gaan.

(Een 'alles of niets', dus "scorende" shot-intentie is soms ook een optie)



De context is ORANJE
= WEL onder MATIGE tijd- en/of ruimtedruk
RESPONS
Sla dwingend - Take Control or Initiative


HOOFDBEDOELING is om een kans (voor jezelf) te creëren !

==> zodat jij  vervolgens voor een scorende shot-keuze kunt gaan!

De context is noch makkelijk, noch moeilijk (geen hoge tijd -en/of ruimtenood) zodat je het best kiest voor een "dwingende shot-intentie". 

Jij dwingt de tegenstander tot een goede respons!



De context is GROEN
= NIET onder tijd- en/of ruimtedruk
RESPONS
Sla Scorend - Take the Point


HOOFDBEDOELING is om zijn respons te doen MISLUKKEN!

===>zodat je het punt rechtstreeks of door een afgedwongen fout wint!

De context is dermate makkelijk te verwerken (lage tijd- en/of ruimtenood) dat je  het best kiest voor een "scorende shot-intentie".

Jij dwingt de tegenstander in de fout en jij wint het punt!

* Je kan mijn artikel "Tactisch slimmer spelen door gebruik van een kleurcode" lezen



De 6 Shot-intenties 

Slaan met een bedoeling is ESSENTIEEL in een wedstrijd én prima om een tactisch kader aan te reiken, maar nog te algemeen om er in de praktijk gebruik van te kunnen maken. Eerst ga ik de meest voorkomende context verder verfijnen:

De oranje context komt het meest voor bij 2 spelers die aan elkaar gewaagd zijn.

  • het opbouwen via verschillende shots en trachten zich een kans te creëren is dikwijls het geval, zeker als de opslag en terugslag niet dominant zijn. 
  • het is dan ook wenselijk veel aandacht aan deze context gelinkte shot-intenties (4) te besteden. 

De groene context komt het meest voor als de wedstrijd onevenwichtig is.

  • als één van beide spelers duidelijke de betere is dan dwingt hij veel kansen om te scoren af.

De rode context komt het meest voor bij beginners.

  • beginners ervaren zeker in het begin van hun ontwikkeling alle situaties als moeilijk. 
  • na die beginfase komen zij het vaakst in de oranje situaties terecht en kunnen door gebrek aan wapens geen echte groene situatie afdwingen

Een verdere verfijning van de mogelijke oplossingen (=respons) is dan ook nodig om de meest voorkomende situaties concreter en beter te kunnen aanpakken!


"Take the pressure off"  (rode context)

1. ==> To Neutralise (neutraliseren NIET neutraal spelen!


"Take Control or Take Initiative" (oranje context)

2.==> To Control or Build (opbouwen) 

3.==> To Attack (aanvallen) 

4.==> To Counter Attack (tegenaanvallen)

5.==> To Approach (opkomen naar het net)


"Take the point" (groene context)

6.==> <b>To Finish the point (scoren)



Shot-selection

De shot-keuze is de laatste stap voor de uitvoering.

Sla ik aanvallend met een backhand langs de lijn of draai ik naar mijn forehand en speel ik een inside-in om te scoren?

Hoe kunnen we de juiste shot-keuze 'treffen uit die legio mogelijkheden?

Het beslissingsproces wordt uiteraard geautomatiseerd en gebeurt in een breukdeel van een seconde! 

"Aankomende bal=>Context=>Shot-intentie==>Shot-keuze=Playing Shot"

Door een analyse van de contexten in elke spelsituatie (5), zijn er voor mij een achttal verschillende 'PLAYING SHOTS' duidelijk geworden die alle mogelijke responsen dekken. Alle shot-keuzes (honderden) worden in één van deze Playing Shots ondergebracht.



PLAYING SHOTS

De '8 Playing Shots'
(afgeleid van Edgar Giffenig's 'The 5 essential groundstroke variations', zie Developing High Performance Tennis Players)


De kleuren geven aan in welke context deze worden gebruikt.

De eerste intentie komt het meest voor in die context. De verdere intenties zijn variaties die ter beschikking staan van de speler naarmate zijn technische -en tactische bagage groter wordt.

  • The Lifting Shot (meestal om te neutraliseren, ook om naar het net te gaan in 2de tijd, de speelrichting te veranderen of om de tegenstander een ongewenst hoog contact aan smeren)
  • The Stretched Out Shot (meestal om te neutraliseren, ook om te scoren)


  • The Building Shot (meestal om op te bouwen, ook om aan te vallen of ook om naar het net te gaan=approachen)


  • The Off the Bounce Shot(meestal om te neutraliseren, om aan te vallen, ook om te scoren of ook om te approachen)


  • The Dipping Shot (meestal om een tegenaanval te spelen, om een aanval te spelen, om te scoren of ook om te approachen,)


  • The Schoulder Level Shot (meestal om aan te vallen, ook om te scoren of op te bouwen)


  • The Drop Shot (meestal om te scoren, aan te vallen of ook om op te bouwen)


  • The Go for It Shot (meestal om te scoren, maar ook om aan te vallen, te approachen, om op te bouwen, om een tegenaanval te spelen of ook om te neutraliseren)



Shot-functies = S-P-P-P 


Shotfuncties gebruik ik als een tool om de tactische uitvoering te visualiseren met een set van balkwaliteiten ifv de mogelijkheden van de speler(ster) en de context van de shotsituatie om de nodige PRECISIE te bekomen!

Spin= Effect ==> Type van spin en Vaart (= spin+snelheid)

Power= Vaart ==> Snelheid + Spin

Pace= Tempo ==> Moment van raken van de aankomende bal + Vaart 

Placement= Plaatsing ==> Lengte (=vaart + hoogte) + Richting

 

Een shot-functie is dus een combinatie van balkwaliteiten. Elke shot wordt bepaald door alle kwaliteiten, waaronder enkele van die kwaliteiten doorslaggevender zijn voor het succes je shot-keuze.

Aan elke shot-intentie hangt een dominante shot-functie vast en een dominante balgedrag en -baan (=balkwaliteiten)

  • Neutraliseren ==> PLACEMENT <=LENGTE en HOOGTE
  • Opbouwen ==> POWER <= VAART en RICHTING
  • Aanvallen ==> PACE <= LENGTE en RICHTING
  • Tegenaanval ==>ROTATIE <= SPIN en HOOGTE
  • Approach ==> PLACEMENT <=LENGTE en HOOGTE
  • Scoren ==> PLACEMENT <=LENGTE en HOOGTE



PLAYING SHOTSShot-functies RICHTINGLENGTEVAARTSPINHOOGTE
The Lifting Shot
Rode Context
PLACEMENT
++
+++++
+
+++
++++
The Building Shot
Oranje Context
POWER
++++
+++
+++++
+
++
The Schoulder Level Shot
Oranje Context
PLACEMENT
++
+++++
+
+++
++++
The Drop Shot
Groene Context
PLACEMENT
++
+++++
+
+++
++++
The Dipping Shot
Oranje Context
ROTATIE
++
+++
+
+++++
++++
The Off the Bounce Shot
Oranje Context
PACE
+++++
++++
+++
++
+
The Go for It shot
Groene Context
PLACEMENT
++
+++++
+
+++
++++




Welke progressies doorloopt de GBA methodiek?


SPEL-TACTISCHE FASEN

  • Fase 1: ‘Samen Doen lukken’
  • Fase 2: ‘Samen Doen lukken in beweging’
  • Fase 3: ‘Doen mislukken’
  • Fase 4: ‘Scoren’
  • Fase 5: Speltypische shotsituaties
  • Fase 6: Speelstijltypische shotsituaties





Uit welke balkwaliteiten bestaat een shot?

Een shot bestaat uit 5 balkwaliteiten:
(vertaald in een artikel 'SARAH' –> klik hier)

1. een bepaald balgedrag:

- vaart = snelheid + spin; lage, matige of hoge vaart

- hoeveel spin of effect; weinig, matig of veel spin

- type spin of effect; - topspin, backspin, slice of combinatie (bv. bij kickserve)

2. een bepaald baltraject of balbaan;(strak, in boogvorm, in lobvorm of hoge boog)

- richting; richten naar pare zijde, centraal of onpare zijde
- hoogte=
afstand over het net; laag, medium of hoog over het net

* lengte; kort, half-court of diep

(*) is een samengestelde kwaliteit van vaart én hoeveel spin én hoogte



Van Game Based Approach naar Teaching Tennis

SideBar


Hollistische benadering (=alle domeinen)

Emotioneel - Mentaal (goed/slecht vs juist/fout)


Tactisch - Technisch (shotkeuze vs biomechanica)


Conditioneel (handelingen met ritme en in balans)


- Voeding - Beweging (energie input vs energie output)

GBA-methode

De beste online informatiebron voor trainers mbt situatietraining kan je vinden op:

ACE COACH

ACE COACH

KERNBEGRIPPEN



Shot-situatie(context)


Shot-Intenties


Shot-Keuze


Playing Shots


Shot-Functies